Livsmedelsverket erkänner på sin hemsida att det inte finns något samband mellan mättat fett och hjärtsjukdomar. Uppgiften har jag från netdoktor.se. Livsmedelverkets sida lyckas jag inte öppna idag, för att kolla. Är det många som vill in och dubbelchecka?
Människokroppen består av mättat fett som så många andra djur. I synnerhet hjärnan, den består nästan enbart av mättat fett. Människans hjärna växte till nuvarande storlek och intelligens under en tid då förmänniskan höll sig nära vatten och åt mycket mussor, säl, fet fisk osv. Det gjorde oss inte feta, det ökade vår överlevnadspotens. Nu översvämmar vi världen.
Det är en beprövad livsstil att äta fett. Men för 30 år sedan började någon påstå att fett var farligt. Det verkar ju så enkelt, som att man inte ens behöver forska utan kunde ta det för självklart. Så man har tagit det för självklart utan att forska reda på sanningen.
Häromdagen fick jag ett infomail av miljökämpen Gunnar Lindgren som rader upp en mängd ny forskning kring just mättat fett. Intresset har vaknat. Han räknar upp bl a;
att Omega-3, som finns i fet fisk tycks broms åldrandet i våra celler. Vilket forskats fram av Nancy Pedersen, professor Karolinska institutet.
Medicinprofessor Johan Frostegård vid Karolinska institutet anser att man skall äta kött, fisk, fett, grönskar och nobba socker, mjölmat och tillsatser. Då går man ner i vikt och minskar risken för hjärtinfarkt och diabetes. Johan Frostegård menar att många inte mår bra av spannmåls- och mjölkprodukter. Ändå håller Svenska livsmedelsverket håller fast vid att bröd och annan mjölmat är viktiga näringskällor.
Universitetet i North Dakota har studerat vilken föda som gör stridspiloter i bästa skick, med skarpast uppmärksamhet - Hummer med mycket smörsås. Fet mat. Alls inte socker, hur än pigg man blir i början av sockret, så slår det alltid tillbaka med försämrad uppmärksammet någon timme senare.
Och dessutom anser nu en universitetsklinik i Würzburg att fett åtminstone kan stoppa spridning av cancertumörer. Kanske inte bota, men ändå fördröja. Även bioeffekter av kemoterapi avhjälps med fettrik diet.
Det verkar helt klart som nya tider är på väg …
Här en länk till Dr Dahlqvist, som informerar om att man kan prenumerara på Gunnar Lindgrens mail:
http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/entry/nyhetsbrev_fr%C3%A5n_gunnar_lindgren
För dom som inte läst kommentarerna, så fick jag hjälp med länken, här kommer den:
http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Maten-och-var-halsa/Fett-och-risken-for-hjart-karlsjukdom/